Feest van de Geest in de Nicolaïkerk 26-mei / 5 juni 2022

'Venus' van Paula Biemans

Twee jaar geleden moest door de coronabeperkingen het Feest van de Geest worden afgeblazen. Vorig jaar kon het om dezelfde reden niet worden 'ingehaald', zodat nu – twee jaar later – de draad weer is opgepakt.
Beeldend kunstenares Paula Biemans heeft al ruim twee jaar geleden voor onze Nicolaïkerk gekozen als de plaats waar zij haar installatie 'Venus' voor Feest van de Geest een plek wil geven.
'Venus' zal vanaf Hemelvaartsdag (26 mei) tot en met Pinksteren (5 juni) te zien zijn op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 11.00 - 16.00 uur.
De exacte dagen en tijden waarop de Nicolaíkerk hiervoor is opengesteld, vindt u elders in dit Kerkblad.
Paula Biemans woont in Bierum en is beeldend kunstenaar en zelfstandig kunstdocent. Ze is aangesloten bij de Bierumerschool, een museum voor hedendaagse kunst. Daar is ruimte voor kunst die vragen stelt die niet altijd uit zijn op een antwoord, maar op ruimte voor werkelijk vrij en onafhankelijk denken. Ze beschrijft haar kunstvorm als taal in beelden en vertaalt dat in installatie, video, foto en geluid.
De omgeving Eemsdelta biedt haar ruimte in vreemde vormen: strakke akkers, industrie, geschiedenis en verhalen, de vette klei, de Eems en haar slib.
Over de installatie van Paula Biemans in de Nicolaïkerk schrijft ze zelf het volgende: "Venus is de titel van de installatie die ik wil gaan tonen in de mooie Nicolaïkerk in Appingedam.
Omdat deze kerk voorheen een Maria-kerk was en de Mariakapel nauwelijks te betreden is, wil ik de vrouw terugbrengen in de ruimte.
Niet in de vorm van de kuise moeder Gods, maar in de vorm van de vruchtbare en spelende godin: Venus. In de Nicolaïkerk ga ik een video-installatie (The soil as a pelvis) bouwen en laat ik beelden van Groningse klei (uit de serie 'Venus') zien."
Wie nieuwsgierig is naar het resultaat, is van harte welkom om dit werk in alle rust te komen bewonderen.
Meer over het Feest van de Geest in onze regio is te vinden op internet: feestvandegeest.nl/gnd/