Restauratie Hinsz-orgel Nicolaïkerk begonnen

SYMBOLISCH AFSCHEID HINSZ-ORGEL NICOLAÏKERK

Verwijderde orgelpijp  HinszorgelHinszorgel Nicolaikerk Met het verwijderen van één orgelpijp, heeft de Protestantse Gemeente Appingedam afgelopen zondag tijdelijk afscheid genomen van haar historische orgel.

Het Hinsz-orgel, dat dateert uit de 18e eeuw, wordt de komende anderhalf jaar grondig gerestaureerd en uitgebreid met een extra pedaal.

Afgelopen zondag, 10 januari, is het orgel voorlopig voor het laatst gebruikt in een dienst van de Protestante Gemeente.

Cantor-organist Vincent Hensen speelde na afloop van de dienst ‘Wer nur den lieben Gott lässt walten’ en ‘Prelude en fuga’ uit Das Wohltemperierte Klavier (1e deel) van J.S. Bach. Beide werken zijn ook gespeeld in 1970 bij het in gebruik nemen van het orgel na een renovatie. Daarna verwijderde Hensen de eerste orgelpijp. Het vervolg van de ontmanteling van het orgel gebeurt vanaf volgende week door orgelmakerij Reil uit Heerde. Zij zullen de komende anderhalf jaar werken aan de restauratie en uitbreiding van het Damster orgel.

In deze periode wordt tijdens de diensten van de Protestantse Gemeente gebruik gemaakt van andere instrumenten in de Nicolaïkerk, zoals een koororgel en vleugel.