Bezoek aan Orgelmakerij Reil te Heerde

Op zaterdag 3 september gingen zo’n 40 mensen van de PGA op bezoek bij orgelmakerij Reil in Heerde. Na een busreis van een uur en 40 minuten kwamen we daar aan.

Bij koffie en thee volgde een uitleg van vader en zoon Reil over de orgelmakerij en de restauratie van het orgel van Appingedam. Verdeeld in twee groepen werden we vervolgens rondgeleid door het gebouw. We kwamen in verschillende ruimtes onderdelen van het Hinsz-orgel tegen die gerestaureerd werden. Wat bestaat een orgel uit veel onderdelen en wat is het een precisiewerk !

We konden op deze manier kennis nemen van alles wat met orgelbouwen en restaureren te maken heeft. En dat is heel wat !  Het is bijna allemaal handwerk. En maatwerk. Wat opviel was het vakmanschap dat nodig is voor dit werk en de liefde voor het vak.

Op zondag 10 januari 2016 werd het orgel voorlopig voor het laatst gebruikt voor de eredienst. En hij wordt waarschijnlijk weer in gebruik genomen in juni 2017.

Zo’n restauratie duurt voor je gevoel heel lang en kost veel geld. De deelnemers aan het bezoek aan de firma Reil begrijpen nu een beetje waarom dat zo is.

R. Lafeber

In de fotogalleij is een foto-overzicht (gemaakt door Terry Benjamins) te zien van het bezoek aan de firma Reil te Heerde