Geschiedenis

Op deze pagina vindt u de historische zaken van de Protestantse gemeente Appingedam zoals gebouwen en predikanten.

Gebouwen:

De gemeente bezit de volgende gebouwen:

Nicolaïkerk PG AppingedamDe Nicolaïkerk, Wijkstraat 32. De kerk is gebouwd, verbouwd en uitgebreid in de periode 1225 -1450. De laatste restauratie heeft plaats gevonden in de jaren 1948 - 1954. De binnenzijde van de kerk is in 2007 grondig gerestaureerd. Tijdens deze restauratie zijn alle wanden van een nieuwe stuclaag voorzien. Er vinden geregeld muzikale en culturele manifestaties plaats. Het welluidende Hinsz-orgel is gebouwd in 1744.           De kerk staat op de top - 100 lijst van rijksmonumenten. Zie de website van de Nicolaïkerk www.nicolaikerk-appingedam.nl

De Nicolaïkerk is op 16 maart 2008, gelijktijdig met de fusie van de Gereformeerde Kerk Appingedam  en de Hervormde Gemeente Appingedam, na de grondige restauratie van 1,5 jaar, in gebruikgenomen als kerkgebouw van de Protestantse Gemeente Appingedam.

De pastorie aan de Farmsumerweg 1 is in 1971 gebouwd.

Het verenigingsgebouw de Franse School, verbonden met de Nicolaïkerk, wordt als vergaderruimte en voor het verenigingsleven van de gemeente gebruikt. Daarnaast wordt de Franse school verhuurd aan derden.

Oude bezittingen PG Appingedam

Marsumer kerk - In de Marsumerkerk (rijksmonument) worden in de zomer avonddiensten gehouden door de IKE van de PG Appingedam.

Marsumer kerk SOGK   Marsumer kerk gem. Appingedam

Marsumer kerk, Marsum (gemeente Appingedam) - eigendom van de Stichting Oude Groninger Kerken.

Gereformeerde Kerk, Dijkstraat 71 is in 1927 is gebouwd onder architectuur van Egbert Reitsma (Amsterdamse School). Deze kerk is de 4e Gereformeerde Kerk en is gebouwd op de plaats waar in de late Middeleeuwen oorspronkelijk de Munt van Appingedam heeft gestaan. In 1998 is de kerk geplaatst op de rijksmonumentenlijst als modern monument. Deze kerk is op 09 maart 2008 buiten gebruik gesteld voor de wekelijkse erediensten van de PGA. De kerk, de pastorie en het verenigingsgebouw Kabzeël zijn op 29 december 2010 verkocht. De kerk en de oude pastorie (OPEE) zijn aangegekocht door de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt te Appingedam en Kabzeël door de gemeente Appingedam.

Gereformeerde kerk tot 1927  Gereformeerde kerk Appingedam 1928

Gereformeerde kerk Appingedam   Gereformeerde kerk Appingedam

Gereformeerde kerk,Dijkstraat 73, 9901 AP Appingedam

De onderstaande kerken (ook rijksmonumenten) zijn net als de Marsumer kerk overgedragen aan de Stichting Oude Groninger Kerken en waren voor de overdracht eigendom van de Hervormde Gemeente Appingedam c.a.

Opwierder kerk ca. 1930

opwierder kerk, gem. Appingedam   Opwierder kerk gem. Appingedam

Opwierder kerk, Opwierderweg 122 Appingedam. De kerk wordt nu gebruikt als oefencentrum voor de brassband Constatijn Huygen - eigendom van de Stichting Oude Groninger Kerken.

Solwerder kerk Appingedam SOGK

Solwerder kerk, Pastorielaan, Appingedam. De Solwerder kerk wordt nog regelmatig door de Vereniging van Vrijzinnig Protestanten gebruikt - eigendom van de Stichting Oude Groninger Kerken.

De pastorie van de Hervormde Gemeente Appingedam, in 1939 gebouwd aan de Snelgersmastraat 6, werd aangekocht in1989 en is in 1998 eveneens geplaatst op de rijksmonumentenlijst. Dit als beeldbepalend monument van de verstrakte Amsterdamse School - de pastorie is in 2008 verkocht aan een particulier.

Op de pagina Predikanten sedert 1577 vindt u een overzicht van alle predikanten - klik hier.